Tiga Museum Unik Di Jakarta (yang mungkin kamu belum pernah dengar sebelumnya)

Friday, 16 February 2018



Belakangan ini, trend berkunjung dan update status lagi di museum sedang hits, baik di dalam maupun luar negeri, baik kalangan pelajar maupun masyarakat umum. Selain karena alasan mau belajar sejarah, ternyata ke museum juga memperkaya pengetahuan kita tentang hal baru yang belum kita dengar sebelumnya. Di Ibukota Jakarta, tentunya banyak nama museum yang terlintas di pikiran kamu, tapi coba cek tiga museum berikut ini, dijamin banyak yang bahkan tidak tau keberadaan museum ini.

1.     Museum Jendral Abdul Harris Nasution.
Gerakan Pemberontakan 30 September 1965 pastinya bukan hal yang asing buat kita semua; pasti pernah dengar atau bahkan belajar di bangku sekolah saat pelajaran sejarah. Peristiwa pemberontakan terhadap ideologi Pancasila ini terjadi dengan sangat keji di sebagian besar wilayah Indonesia terutama pulau Jawa. Prasasti, nama dan peninggalan juga banyak terangkum di Museum Lubang Buaya atau yang juga dikenal sebagai Museum Pancasila Sakti di kawasan Pondok Gede Jakarta Timur. Tokoh tokoh yang menjadi korban dalam pemberontakan tersebut adalah 7 Jendral Angkatan Bersenjata Indonesia (sekarang TNI) dan 1 ajudan Jendral yang terbunuh karena melindungi Jendral ke-delapan yang seharusnya jadi korban juga, yaitu Jendral AH Nasution. Selain jadi naman jalan di Bandung, Jendral Nasution juga jadi satu-satunya Jendral yang bertahan hidup hingga zaman setelah kemerdekaan dan rumah tinggalnya kini dijadikan museum.

Museum Jendral Nasution terletak di kawasan Menteng, yang mana pasti penduduk ibu kota pernah melewatinya namun tidak pernah sadar bahwa ada suatu rumah yang kini dijadikan museum. Museum ini adalah tempat tinggal sang Jendral saat terjadi pemberontakan dan usaha penculikan sang Jendral dimana saat itu yang terbunuh adalah anak kandung dari Jendral Nasution sendiri, yaitu Ade Irma Suryani Nasution. Kejadian penyerangan dan penembakan beserta artefak peninggalan keluarga Nasution sejak kejadian tersebut terawat dan tertata rapih di museum ini. Pengunjung bisa belajar dan membayangkan kejadiannya melalui diorama yang diletakkan di dalam rumah. Selain perasaan merinding, siap-siap juga merasa kagum pada sosok Jendral ini karena selain berperan besar di militer Indonesia, beliau juga diam-diam adalah pemikir terpelajar yang sudah menerbitkan banyak buku dan tulisan.

2.     Museum Perumusan Naskah Proklamasi
Peristiwa pembacaan Naskah Proklamasi Kemerdekaan Indonesia juga pasti sangat familiar buat kita semua, terutama karena setiap tahunnya kita merayakan hari kemerdekaan Indonesia pada tanggal 17 Agustus. Uniknya, seberapa jauh yang kita tau tentang pembuatan Naskah Proklamasi tersebut adalah hal yang membuat kita berkerut kening mengingat apa yang pernah kita pelajari di sekolah mengenai kejadian itu. Peristiwa Rengasdengklok, atau pembuatan bendera merah putih pertama oleh Ibu Negara Fatmawati, atau berkumandangnya lagu Indonesia Raya ciptaan WR Supratman, adalah mungkin 3 dari beberapa hal yang kita pernah dengar. Tapi bagaimana dengan tempat perumusan naskah proklamasi?

Naskah yang menjadi simbol kemerdekaan Indonesia dari penjajahan Jepang ini ternyata bukan dibuat bermalam-malam atau berbulan-bulan seperti JK Rowling dan Harry Potternya. Naskah sakral bangsa ini ternyata jadi hanya dalam waktu semalam dan melalu proses yang lumayan panas. Di Museum Perumusan Naskah Proklamasi ini lah kita bisa tau lebih dalam dan detail kejadian demi kejadian yang dilewati oleh tokoh-tokoh pencetus proklamasi dan menentukan bangsa Indonesia saat itu hingga kini. Museum yang tadinya adalah rumah dinas Laksamana Muda Jepang bernama Maeda ini, terletak di kisaran Menteng, Jakarta Pusat, dan lagi-lagi tidak banyak para warga yang sering lewat tidak menyadari bahwa gedung ini adalah museum bersejarah. Jika kamu berkunjung ke museum ini, siap-siap menyimak kisah yang tidak banyak orang tau tentang seluk beluk pembuatan Naskah Proklamasi yang menjadi titik awal kemerdekaan Indonesia lebih dari 70 tahun yang lalu.

3.     Museum Kebangkitan Nasional
Lokasinya memang tidak di tengah kota seperti dua museum di atas, namun secara geografis, Museum Kebangkitan Nasional terletak di Jakarta Pusat, yaitu kawasan Senen. Gedung tua ini adalah tempat lahirnya kesadaran nasional bahwa Indonesia dan rakyatnya memiliki potensi yang lebih dari sekedar pekerja lapangan seperti petani dan nelayan, tapi juga para pemikir dan revolusioner negara yang mencetuskan ide-ide pembangunan dan berguna bagi orang banyak. Museum Kebangkitan Nasional awalnya adalah sekolah yang didirikan Belanda dan diberi nama STOVIA (School tot Opleiding van Inlandsche Artsen) dimana para muridnya adalah calon dokter atau tenaga medis.

JIka berkunjung ke museum ini, kamu akan disadarkan bahwa sedari dulu, bangsa Indonesia dan rakyatnya adalah bangsa yang terdidik dan berkemauan keras dalam mewujudkan cita-cita mereka. Gedung yang juga adalah rumah pertama dari organisasi Boedi Oetomo, Trikoro Dharmo, dan organisasi muda lainnya ini, pernah menaungi sejumlah tokoh penting seperti Ki Hadjar Dewantara, sang Bapak Pendidikan, Tijpto Mangoenkoesoemo dan Raden Soetomo. Di dalam museum ini juga ada peninggalan bersejarah yang menandakan kemajuan teknologi kesehatan pada masa pra-kemerdekaan seperti alat kedokteran dan ruangan kelas yang digunakan oleh para siswa penghuni asrama pada masa itu. Jangan kaget ya waktu berkunjung kesini suasananya agak angker, tapi coba fokuslah pada sejarah dan pelajarannya.


Yuk, saatnya sempatkan satu hari liburmu untuk berkunjung ke museum baru supaya pengetahuan kita terasah, rasa cinta tanah air bertambah, dan inspirasi tetap membuncah.

The social (and) media shift

Friday, 26 January 2018

Jarang-jarang nih gue posting soal hal yang agak bener, padahal isinya juga tetep sampahan, tapi kayaknya this one has to be documented at some point other than my Twitter dashing.

So these days I've been slightly tuning into the telly again just because my dad loves telly so much that each time we hang out in the dining room or anywhere, he always turns the telly on. From what I slightly saw, of course other than the rubbish sinetron and other contents, I realised the raised of Youtube and Twitter and other social media contents from citizens becoming the contents of the telly.

For instance, news programme who displays 'people's opinion' by showing their tweets (whether they mention the telly account or not). Well, kalo framing sudah jelas lah ya tidak terelakkan twitnya siapa ngomongin apa yang dicapture dan dibacakan oleh newsanchor, tapi yang menarik adalah: secara keseluruhan, ini program berita ngga punya konten coy! cuma punya headline yang disebutin di awal acara dan dipost di socmed mereka, trus rakyat jelata pada bercuap dan jadi konten mereka!!!



On one hand, I think it's a smart move, cheap and smart. You only need to set the idea, you've got the coverage already and taa daa, you have the free content from people to people (oh so democracy). You even look very neutral and aspiring the people. You contain people's thought and you grab opinions efficiently. Editorial-perspective, well, less and more work at the same time when it comes to sharing rakyat jelata's thoughts on social media, and moving them to a broadcasted platform OOUCH....

On the other hand, this is feeding people reluctant and provoking news, I think. I might be wrong in this, but making stupid people famous is so not wise for mainstream media like telly. Indonesians have reached the moment where what your friends (and fave people) are saying is truer and more agreeable than what strangers (even experts) are saying. REGARDING MOSTLY EVERY ISSUE. Name it: politic, culture, new songs, films, cosmetics, food, hang out place, brands, street report! Therefore what so called HOAX is now harder to identify and to avoid. It takes beyond media literacy when it comes to seeing and believing what you see in (social) media.



As in education point of view, this is sickening to me. It's not that we are dumb and must say no to technology advancement (doh we're not all suku baduy) but the fact that our people are mostly still lack of critical thinking and open-mindedness, social media only triggers wider and wider separation between individuals. Hence in the multicultural and plural country like Indonesia, provocation is like a commodity now; the powerful takes control of what to spread amongst the public sphere, AND PEOPLE BUY IT.



All in all, I personally think telly (and other conventional media) have to re-think again and work harder (like very hard man, you see how printed media are dying every day) to put contents and to feed humans out there. It's 15:1 between telly and the independent organisations who watch over media movements. So yes, it's a hardwork for every party; the media, the people and the government. For the people, their nature is to blame, so media and government.... take a deep breath, conduct a really thorough research to understand the layers, the trend, the tendency, the speculations and the projections of the society in.... EVERY WHERE; urban, rural, suburban, even overseas!

Catatan Akhir Tahun

Friday, 29 December 2017

This year is emotionally whimsical to me. Absolutely wicked. Let's go through the yearly review again, yes!!! As an annual note, this might leave me missing some parts because, you know, not everything is worth recording, recalling, and sharing of course. Well anyway, these are the highlights!


January 2017
This new year's eve was the first words said by Skylar, our 7 month baby, and the word was "bababa" clearly. It was magical, beyond the fireworks sound and noise around our place that night. I think my January went very well as we also went to Singapore and I met some quality friends there, aside from the fact that life was still a new puzzle to solve for me. But it's okay, 2017 should be fine right.






February 2017
Juggling between becoming a mother and a working lady was hard, this isn't a lie and I am not exaggerating it. I was thinking to resign but the the projects at work were too cool (and important) to be missed. Anyhow, Skylar started to stand up by herself, while it was only her 9th month. I think this was quite amazing learning how quick she grew up, it was a mixed feelings of what a mother can feel, from what I have read and heard of course. The magical thing is I got to feel it myself, and yeah, it's amazing. We went to Malang to explore out of town experience and we decided to let go of my husband to work there the month after.

March 2017
After one LDR where he spent his time in Singapore as personal trainer, this month was another drill of having another LDR as he started to work at my dad's in Malang. I thought it wasn't that hard as it was only out of town, not country, what can happen? What happened was I missed him, and he got another job offer when he was there. Well, on his growing age, this wasn't that surprising right? I was quite supportive I guess as long as he can manage. I also did great things at work: MC-ing big events, and submitting my resignation letter. I KNOW, RIGHT!! This was surprising too for me. I finally decided to resign as I needed to set my priority: family's first.

April 2017
The month I officially only a part time lecturer and full time mother. IT WAS SO HARD. I got hit many times and it wasn't as easy as I thought it would be. Well I got over it anyway. On my defense, life as a mother was getting more excited as Skylar can walk!!! She started walking by herself this month when she was only 11 month. Yay! Can't wait to celebrate her birthday next month. I designed (mostly) everything alone, and it was fun.

May 2017
HAPPY BIRHTDAY SKYLAR!!! It was her first anniversary and so many people showed their love & wishes for us, it was a blissful day for me. I was more than grateful to have her and our family & friends surrounding us. Before her birthday, we had a quick trip to Malang to visit her dad and to have fun. It was a festive month for sure, although we didn't know what was coming. Anyway, Ramadan came so smooth with us being apart from each other; me & my husband, but okay, we went good.



June 2017
Our first lebaran trip!!! It was I think the most highlighted event & memory. We roadtrip from Jakarta to Pati and the trip was okay. We enjoyed our togetherness and I think it was the first time I felt fine not receiving any signal during my holiday there; my family was around me. So fine fine yes!



July 2017
Uh oh! Skylar was hospitalised for the second time after last 2016! She even got the seizure a week after our mudik trip. It was the most devastating moment in my life to see her hospitalised again. I really really hate to see her suffer. I'd rather me who's ill than her. We spent 3 days at the hospital before she was released. She recovered quite good and she learnt something new after her illness. I think this is how she grows. Me, Sky and my mum went to Brisbane for my brother's graduation. Finally he's graduating man! So cool to have a few breaks after the stressful time in Jakarta about Sky's sickness and all.

BRISBANE BABES


August 2017
This was also a remarkable month for me. My niece was born right after my father got some problem with his life. I think it's another weird mixed feelings I had to go through when two big contradicting events happening in my life. I learnt a dozen lessons from this month and I think this life is just getting weirder each day.

September 2017
I turned 29, and I was pregnant with my second baby. I know! I know! It was surprising as we didn't plan this, even my mother recommended an abortion! Man she's sick! I refused of course, I mean no way... My husband was done with his job in Malang as he started a new business with my graduating brother. So this was definitely a fresh start I thought. So here I am preparing a second child and (trying to) get excited about it. I also started a new class in a business school, which I was so excited about this! Teaching new thing to new students, how fun!

October 2017
The business my husband and brother running wasn't smooth as it wasn't thought well by my family. He decided to make his own gym and we took loan from here and there. It was quite a struggle until today, but we managed until today too. We proposed some things together, and mostly he planned the things. The new semester in LSPR was fun too following the semester in the business school. Everything was smooth as a mother and a lecturer.

November 2017
An emotional month. That's all I could type. (pause)

MUSEUM TRIP WITH LSPR BABES


I got into fight with my mother, for simple repetitive thing she kept asking me years ago which I have said yes to. Usually I only chilled and move on, but this time I think because I had too much on my plate that I lashed and scared my daughter away. I felt sorry afterwards but then I think the breakdown part was a necessary, it's like I had to explode to release all the tension. So I was fine after that, I just set a very hard border line between me and other things.


December 2017
TODAY. I have some plans for next year, a few more changes in life that will surprise me for sure, and you when I write another Catatan Akhir Tahun next year. :D Our gym will run starting January, hopefully, I'm moving out of the house, I'm starting a new project, I'm becoming a mother of two. YAY! Cannot wait for 2018, so nervous but yes, I'll get through it eventually right.

Cheerio everyone!!!


Why Don't We Go Back in Time and Ask What's Wrong?

Wednesday, 22 November 2017

"So this is very very rare. I got this from my mother's closet and I don't think she would like it if she found out I sort of stole this" I whispered to Emily, she looked amused and astounded at the same time.
"Wow! Is that really...." I nodded and she observed the object deeper and longer than she usually stared at my eyes, "do you think we really have to.... you know... sometimes I want to just let it go"
"No, Em, I know you don't. I know there are things you want to clear up too. I know that, for instance, night when I didn't come to your place when you said you got an accident, you're wondering why..." I was about to go on with more things I have left her stranded.

She started to cry.

I startled seeing her tears came out so much so quick.

"Umh, okay if you don't want to.. I'd just return this to my mother's....."

After all this time, it's still her happiness that I worry about the most. I confused myself too often about how miraculous her presence is that many other things in my life are less valuable to be taken account into.

On second thought, maybe I'm gonna travel back by myself. Without her knowing it, of course. But then... it's her whom I want to reveal the fact to. She has more questions than I do. She deserves more chances to be explained to about the things that has happened.

"It's okay Tom, honestly when I missed you so much, I really want to travel back in time. I really do. But it hasn't been like that lately. I don't miss you that much nowadays. I mean you're always around. I am quite content with how you have been around these days."

Am I supposed to be hurt when she finished that line? It means I have to be gone for her to miss me, doesn't' it? Is it a good thing she doesn't miss me because I am always with her? Lately?

"I am sorry, sometimes I hate to know how much you love me."

Why am I not bothered when she said that? What is wrong with me?

"No, Em, it's okay. I know I love you too much. I just wonder why it doesn't hurt me to know that you don't love me" I put back the object into my pocket and she rubbed my back very softly.
"I love you Tom. You just don't know. And yes, maybe you need to travel back to look into more details of how much I loved you in the past"

I turned around and say goodbye without looking at her. I think yes, I need to travel back and change her mind.

Setiap Malam Angkasa

Saturday, 21 October 2017

"Yah, coba ceritakan lagi, seperti apa wajah anak kita?" Sekar berkata lembut setelah aku meletakkan Angkasa di tempat tidurnya di sebelah ranjang kami. Sambil menahan isakan tangis, aku menjawab, "oh, sebentar ya, aku ambil dulu anaknya biar kamu gendong sambil aku cerita" sambil beranjak ke arah pintu kamar dan meneteskan air dari mataku tanpa suara.

Ingatanku kembali ke dini hari saat Angkasa hendak keluar dari tempat bersemayamnya di rahim istriku. Dokter sudah mengingatkanku berbagai resikonya jika Sekar tetap melahirkan dengan proses normal. Aku sendiri ragu, dan sempat berpikir mau menerima pinjaman uang Pamanku untuk operasi caesar. Namun Sekar meyakinkanku lagi, bahwasanya jika Bumi bisa lahir dengan normal dan sempurna, maka adiknya pun pasti bisa. Dengan bekal keyakinan berpasangan, akhirnya Angkasa lahir pukul 7 pagi, dan meninggalkan tangisannya mengiringi terpejamnya mata ibunya.

Selama beberapa jam Sekar tidak sadarkan diri, dan saat ia buka lagi matanya, hanya tiga kata yang terdengar olehku, yang dengan lirih dia keluhkan "Sayang kok gelap?" Hatiku bercampur aduk. Kalimat berikutnya adalah racauan, amarah, rasa rindu pada anak keduanya, hingga dalam 24 jam akhirnya ia baru menerima dan paham bahwa ia kehilangan penglihatannya. Tiga hari di rumah sakit, setelah semua administrasi dan kondisi yang dinyatakan aman untuk pulang bagi Sekar dan Angkasa, kami kembali ke rumah.

Sekar memeluk Bumi erat, meminta maaf karena meninggalkannya beberapa hari, dan menceritakan tentang Angkasa, adik perempuannya yang mungil dan cantik. Bumi begitu bersemangat mendengar dan melihat Angkasa, hingga akhirnya ia tersadar "Ibu, lihat deh ini hasil prakarya dari kulit jeruk yang diajarkan di sekolah. Bagus kan?" Sekar meneteskan air mata tanpa mengubah arah pandang matanya yang memang kosong. Bumi lalu menunduk dan meminta maaf, "maaf Ibu.." ia sendiri seperti patah hati setiap mengingat ibunya tidak bisa melihat. Aku pun berkali lipat patah hatinya.

Angkasa sekarang sudah 6 bulan. Tangisannya tiap malam sudah berkurang jauh, seolah tau bahwa ibunya punya keterbatasan melayani manjanya bayi. Dan Angkasa seperti paham bahwa Ayahnya butuh istirahat juga.

"Sayang" kataku sambil meletakkan kepala Angkasa di lengan kirinya. Kepalanya mendekat menyambut tangannya yang mengankat wajah Angkasa untuk diciumnya. "matanya besar, alisnya tebal seperti alismu. Hidungnya...." aku berhenti sejenak sambil menarik tangannya menyentuh hidung Andkasa. Ruas telunjuknya aku selusuri ke atas hingga bawa hidung Angkasa "hidungnya persis Bumi waktu bayi dulu" aku berhasil menguasai air mataku sambil meneruskan "kamu tau? dia punya tanda lahir juga di leher belakangnya, seperti aku". Aku membiarkan Sekar mengelus kaki Angkasa. Dia tersenyum.

"Untung aku cuma kehilangan penglihatan ya Yah.."
"Hmm?" pikiran Jawa-nya yang hobby bersyukur dan ber-untung itu kadang membuatku geli
"Coba kalo aku kehilangan senyumku... kasian Angkasa ngga bisa liat ibunya yang manis ini" ia menjawab sambil menunjuk lesung pipitnya sendiri. Tawaku mau meledak namun kutahan.
"Ya, untung juga kamu nggak jadi bisu.. Jadi dia tau bahwa ibunya suka melucu" Aku mencium kening istriku penuh sayang dan hormat.

Setelah ibuku, Sekar adalah perempuan terkuat dan terhebat yang pernah kutemui. Setiap tangisnya membuat dia semakin kuat dan setiap tawanya membuat dia semakin cantik. Aku lupa kapan terakhir dia mengeluh. Aku hanya ingat saat Angkasa dan Bumi sama-sama batuk bulan lalu, dan kami berdua harus begadang 3 malam demi menjaga mereka. Aku yang penuh desah desuh kelelahan hanya dibalas dengannya "sabar Ayah, masih untung hanya 2 yang batuk. Kalo aku ikut batuk, siapa yang gendong aku ya?" sementara aku tau dia jauh lebih lelah dari aku. Kelakarnya menutupi semua kesedihan dan kelelahannya, dan hanya aku yang tau itu.

Sungguh, nikmat Tuhan yang mana yang bisa aku ingkari.